مجموعه آسیال شما را به خرید بهترین نخود دعوت می نماید.

کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

بهترین زمان کشت نخود پاییزه + قیمت نخود پاییزه

آنچه در این مقاله می خوانید...

بهترین زمان کشت نخود پاییزه چه موقع می باشد؟شرایط کشت و ویژگی نخود پاییزهمیزان بازدهی انواع نخود پاییزه چه مقدار است؟ارقام نخود پاییزهقیمت انواع نخود پاییزه
بهترین زمان کشت نخود پاییزه + قیمت نخود پاییزه

در این مطلب قصد داریم در مورد بهترین زمان کشت نخود پاییزه ،میزان برداشت نخود پاییزه ،انواع نخود پاییزه و قیمت انواع نخود پاییزه نکاتی را بیان کنیم. این مقاله برای آن دسته از کشاورزانی که تصمیم به کشت نخود پاییزه دارند ولی اطلاعاتی پیرامون نحوه کشت و برداشت این محصول ندارند مفید می باشد لطفا تا آخر این مطلب ما را همراهی نمایید و در پایان سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

بهترین زمان کشت نخود پاییزه

بهترین زمان کشت نخود پاییزه چه موقع می باشد؟

همانطور که از نام نخود پیداست،مناسب کشت در فصل پاییز است. نخودهای پاییزه تا قبل رسیدن سرما باید در زمین های کشاورزی کاشته شوند. این نوع از نخودها مقاوم به سرمای زمستان هستند. در مناطقی که آب و هوای معتدل دارند، ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر بهترین زمان کشت نخود پاییزه می باشد. اما در مناطق سردسیر کشور زمان کشت جلوتر از زمان کشت در مناطق معتدل است. اگر در کشت نخود در زمان تعیین شده در مناطق سردسیر اهمال کاری شود،یعنی در مدت زمانی که باید نخود کشت شود ولی چنین اتفاقی نیافتاده است، باید کشت نخود پاییزه را تا اواخر بهمن ماه به تعویق انداخت. همچنین برای مناطق سردسیر کشور ارقام مختلفی از نخود جهت کشت وجود دارد. نخود سارال و نخود سعید از نخودهای مناسب کشت در مناطق بسیار سردسیر می باشند.

همانطور که در قسمت بالا گفته شد، ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر مدت زمانی است که نخود باید کشت شود. اما در اوایل دی ماه تا اوایل بهمن ماه هم به عنوان کشت نخود انتظاری، می توان نخود های پاییزه را کاشت. در این زمان به دلیل اینکه زمین عاری از گیاهان هرز می باشد رشد نخود در فصل بهار به نحو مطلوبی ادامه دارد. کشت انتظاری مناسب مناطق معتدل می باشد که از سرمای شدید خبری نیست.

شرایط کشت و ویژگی نخود پاییزه

زمین یکی از شرایط رشد مطلوب برای نخود می باشد. زمین کشاورزی که نخود باید در آن کاشت باید دارای خاک شنی رسی باشد. به اصطلاح خاک لومی باشد. خاک لومی  یعنی که متشکل از شن و ماسه و سلیت و مقدار کمتری خاک رس باشد که اکثر زمین های کشاورزی دارای چنین ویژگی هستند.

آب و هوا یکی دیگر از شرایط کشت نخود می باشد. نخود در مناطق شرجی و خیلی گرم نمی تواند فرایند گلدهی را انجام دهد . بهترین آب و هوا برای رشد نخود آب و هوای معتدل می باشد. حداقل دو با آبیاری برای نخود نیاز می باشد. البته نخود پاییزه به دلیل کشت در پاییز از رطوبتهای خاک در پاییز و زمستان به خوبی استفاده می کند و در بهار به آب کمتری نیاز دارد.  در زمینی که سال گذشته در آن سیب زمینی کشت شده نباید نخود کاشت این عمل به رشد طبیعی نخود لطمه میزند.

نخودهای پاییزه دارای ویژگی های فراوانی هستند. بازدهی نخودهای پاییزه بسیار بیشتر از نخود بهاره است. کشت و برداشت نخود کاملا مکانیزه ای است یعنی نخود را با دستگاه نخودکار می کارند و با کمباین برداشت می کنند. پایه بلند بودن نخود یکی از بهترین ویژگیهای این محصول است که کار را برای برداشت با کمباین راحت می کند. این محصول مقاوم به سرما بوده و سرمای زمستان تاثیری در بازدهی آن ندارد. مقاوم به بیماری برق زدگی از دیگر ویژگیهای نخود پاییزه است که میزان آفت زدگی نخود را به حداقل می رساند.

میزان بازدهی انواع نخود پاییزه چه مقدار است؟

بازدهی نخودهای پاییزه متفاوت هستند اما قطع به یقین اینکه بازدهی بسیار بیشتری نسبت به نخود بهاره دارند.نخودهایی با بازدهی بیش از یک تن در بین نخودهای پاییزه دیده شده که شرایط آب و هوایی و بارش باران و خاک مرغوب در تناژ دهی این محصول تاثیر مستقیم دارد. در شهر ها و استانهای کشور از برداشت نخود با اوزانهای مختلف گزارشهایی وجود دارد. بیشترین نخود در بین نخودهای پاییزه که بازدهی بیشتری دارد نخود عادل می باشد . عملکرد و بازدهی این نخود در حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلوگرم در هکتار گزارش شده است. نخود عادل از دسته نخودهای ریز می باشد که بیشتر جهت فلافل از این نوع نخود استفاده می کنند. در ادامه با انواع مختلفی از نخود پاییزه آشنا خواهید شد لطفا ما را همراهی نمایید.

ارقام نخود پاییزه

تمامی ارقام نخود پاییزه در جهت کشت و برداشت مطلوبتر وارد بازار شده اند. این نخودها مقاومت زیادی در مقابله با بیماری ها و سرما و خشکسالی دارند و قطعا به زودی جایگزین نخودهای محلی می شوند. اما به دلیل عدم آگاهی بیشتر کشاورزان از ویژگی نخودهای پاییزه همچنان اقدام به کشت نخود محلی می کنند که علاوه بر رنج و زحمت زیاد در برداشت نخود و بازدهی بسیار کم این محصول متحمل هزینه ای گزاف برداشت این محصول می شوند. زیرا نخود محلی پایه کوتاهی دارد و آن را باید با دست برداشت کرد که هزینه دستمزد کارگران از هزینه برداشت با کمباین بسیار بیشتر است.

ارقام مختلف نخود و بازدهی هر کدام از این محصولات به قرار زیر است.

  1.  عادل
  2.  منصور
  3. جم
  4. آنا
  5. گریت
  6. سارال
  7. سعید
  8. هاشم
  9. آراز

بعضی از نخودها دانه ریز و بعضی دانه درشتتری دارند. در بین نخودهای ذکر شده نخود منصور دانه درشتتری نسبت به دیگر نخودهای پاییزه دارد و در بازار حبوبات با قیمت بالاتری به فروش می رسد. نخود عادل هم از عملکرد بیشتری برخوردار است و تناژدهی بیشتری نسبت به دیگر انواع نخود پاییزه دارد. مابقی نخود های پاییزه دانه های متوسط دارند. بعضی از این نخود ها به رنگ زرد هستند به دلیل اینکه نخود دیم از آب کمتری نسبت به نخود آبی استفاده می کند. هر کشاورز بستگی به شرایطی که دارد می تواند یکی از انواع نخود را در جهت کشت پاییزه انتخاب کند.

مشتریان محترم چنانچه قصد خرید نخود پاییزه و مشاوره در خصوص نحوه کشت و پرورش نخودهای پاییزه دارید با شماره درج شده در سایت با مشاورین این مجموعه مستقیم ارتباط بگیرید.

قیمت انواع نخود پاییزه

انواع نخود پاییزه در استانهای مختلفی کشت می شود. مثلا در استان لرستان از نخود جم و گریت بیشتر استفاده می شود که این نخود در استان کرمانشاه خواهان زیادی ندارد و قطعا با قیمت پایینتری می توان این محصول را خریداری کرد. اما تنها نخودهایی که بیشترین کشت را در سالهای اخیر داشته اند و کشاورزان زیادی از کشت آنها راضی بودند نخود عادل و منصور بوده است. قیمت این نخود ها بستگی به عرضه و تقاضای همان محصول دارد.

نخود عادل و منصور از ارومیه تا چهار محال و بختیاری قابل کشت است و بسیار برای این مناطق مناسب می باشد. حتی به دلیل مقاوم بودن به سرما در مناطق سردسیر هم می توان از این ارقام کشت نمود. به دلیل نوساناتی که در سالهای اخیر در بازار بر قیمت محصولات تاثیر گذاشته نمی توان قیمت قطعی برای نخودهای پاییزه در نظر گرفت. مشتریان گرامی می توانید سوالات خود را درباره نحوه کشت و برداشت و خرید نخود پاییزه با مشاورین شرکت حبوبات آسیال در میان بگذارید. قطعا مشاوران شرکت، شما را در جهت پرورش مطلوب محصول یاری خواهند کرد.

لطفا امتیاز دهید
درحال ارسال
امتیاز شما به مطلب 1 (1 امتیاز)
علی صفدر آسیال

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

مجموعه آسیال شما را به خرید بهترین نخود دعوت می نماید.

کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.